De ultieme gids om jouw lancering minstens dubbel zo succesvol te maken

Geschreven door Webdesignvoorzelfstandigen

De ultieme gids om de lancering van jouw website, blog, product of winkel dubbel zo succesvol te maken

Na bloed, zweet en tranen is het eindelijk zo ver! De lancering van je website, blog, product of winkel staat om de hoek en je harde werk kan eindelijk door het brede publiek gezien worden. Maar hoe pak je dat aan? Je lancering juist opzetten, veel mensen bereiken, maximaal converteren en resultaten halen is meer dan een link of flyer uitdelen.

Je lancering juist opzetten, veel mensen bereiken, maximaal converteren en resultaten halen is meer dan een link of flyer uitdelen.

Gebruik daarom onderstaande tips en jouw lancering wordt ongetwijfeld een schot in de roos!

Meer mensen bereiken

    • Lanceringsdatum

Communiceer duidelijk op voorhand je lanceringsdatum, zodat mensen weten wanneer ze je nieuwste werk kunnen verwachten.

    • Gebruik social media

Maak alle posts voor je social media kanalen op voorhand klaar en publiceer ze van zodra je live gaat. 

    • Gebruik kennissen

Vraag op voorhand aan vrienden en kennissen om het nieuws over je product of dienst te verspreiden in hun social kring onmiddellijk na de lancering.

    • Is je lancering FUN?

Zorg ervoor dat mensen buiten je doelgroep het nog steeds plezierig vinden om over je lancering te horen. Doe dit bijvoorbeeld door middel van humor.

    • Reacties op posts

Vraag op voorhand aan vrienden en kennissen om meteen na de lancering te reageren op je social media berichten met positieve feedback en reviews. Dit helpt bezoekers om vertrouwen te krijgen in jouw product of dienst.

    • Journalisten

Indien relevant, neem contact op met lokale journalisten. Onderschat de kans niet dat één van deze journalisten met jou wil spreken, waarmee je meteen een grote groep mensen kan aanspreken.

    • Timing

Kies de timing van je lanceringsdatum en uur in functie van je doelgroep. Een goede indicatie die je kan gebruiken is om na te kijken wanneer je op je website het meeste bezoekers hebt. 

    • Verschillende kanalen

Gebruik naast social media ook alle andere kanalen waar je doelgroep op actief is. Dit kan door middel van flyers, posters, videoposts, blogs, podcasts, artikels in tijdschriften enz. Hoe meer, hoe beter!

    • Landingspagina

Gebruik voor je lancering een landingspagina met een inschrijvingsformulier om mensen op de hoogte te houden. Zo kan je deze geïnteresseerde bezoekers meteen een bericht sturen van zodra je gelanceerd bent!

Meer bezoekers omzetten in klanten

    • Jouw USP

Je USP is je ‘unieke selling proposition’ en is hetgene dat jouw dienst of product onderscheidt van de concurrenten. Zorg dat de eerste indruk van je onderneming meteen je USP duidelijk maakt, zowel live als op je website.

    • Dringendheid

Goed converterende aanbiedingen maken vaak gebruik van een deadline! ‘Deze aanbieding enkel geldig tijdens de openingsweek’ of ‘Gratis cadeau voor de eerste 100 klanten’ zijn hiervan voorbeelden.

    • Video en/of audio

Indien het gaat over een website, helpt het om naast je tekstpagina ook een introductievideo of audio te plaatsen. Wordt door veel mensen bekeken en komt met geweldige resultaten!

    • Getuigenissen

Laat je product of dienst voor de lancering testen door een aantal mensen uit je doelgroep in ruil voor een getuigenis. Deze getuigenissen kan je gebruiken om andere klanten te overtuigen tijdens je lancering.

    • Retargeting

Zorg er voor dat je mensen die  geinteresseerd waren, maar niet hebben gekocht, achteraf nog kan aanschrijven. Dit zowel voor producten of diensten die digitaal zijn (dmv facebook pixel etc) en fysiek zijn (inschrijvingsformulier, survey etc.) 

    • Google Mijn Bedrijf

Een eigen profiel op Google Mijn Bedrijf is een absolute must voor elke ondernemer. In dit artikel leggen we uitgebreid het belang van Google Mijn Bedrijf uit en helpen we je om stap voor stap aan de slag te gaan. 

[et_bloom_inline optin_id="optin_3"]

Bestellen vereenvoudigen en optimaliseren

    • Snelheid van de site

Kijk op voorhand de snelheid van je website na via Google Pagespeed Insights. Een lancering brengt vaak wat verkeer met zich mee en niets is vervelender als een trage of defecte website.

    • Checkout proces

Doorloop zelf het checkout proces en denk kritisch na over hoe je hier stappen in kan weghalen of versnellen. Hoe gemakkelijker het proces, hoe meer klanten!

    • Betalingsmethodes

Kan je meer betalingsmethodes toevoegen? Sommige mensen hebben geen kredietkaart of Paypal account, dus zorg ervoor dat je iedereen bereikt met je betalingsmethodes.

Na de aankoop

    • Overtref verwachtingen

Wat zijn manieren om de verwachtingen van je klanten te overtreffen? Kan je iets extra aanbieden, zodat ze helemaal overtuigd zijn van jouw product of dienst?

    • Persoonlijk bericht

Indien mogelijk adviseren we om je klanten steeds een persoonlijk bericht te sturen om hen te bedanken voor het vertrouwen. Dit is goedkoop en wordt heel vaak gewaardeerd. 

    • Follow-up e-mail

Stuur enkele weken na de aankoop een e-mail om na te vragen of alles nog naar wens is. Dit is ook het perfecte moment om getuigenissen te vragen op facebook, google mijn bedrijf en andere kanalen. 

    • Gerelateerde producten

Van zodra je het vertrouwen van je klant hebt gewonnen kan je opvolgen met een voorstel voor gerelateerde producten. 

    • Reclame door klanten

Trouwe klanten zijn vaak je beste uithangbord. Vraag hen expliciet om nieuwe klanten aan te brengen en hang hier een beloning aan vast. 

    • Bevraging

Gebruik bestaande klanten om een bevraging te doen zodat je jouw aanbod en proces verder kan optimaliseren. Bevraag meteen waar je hen nog mee van dienst kan zijn.

Professionaliseren van je website

    • Statistieken bezoekers

Gebruik Google Analytics om het aantal en de oorsprong van je bezoekers bij te houden. Dit helpt je inzien welke communicatiekanalen het beste gewerkt hebben en waar je dus best op kan inzetten. 

    • Domeinnamen 

Maak een lijstje van domeinnamen extensies voor jouw onderneming (.nl  .be .com) en welke domeinnamen gerelateerd zijn.  Kijk hier na of ze nog beschikbaar zijn en koop ze, zodat je verwarring voor je bezoekers kan vermijden. 

    • E-mail marketing

Vaak hebben geïnteresseerden verschillende contacten nodig om over de streep getrokken te worden. Maak daarom een e-mail lijst en stuur een welkom e-mail gevolgd door een opvolgingsmail die deze personen herinnert aan de deadline die binnenkort afloopt (zie eerdere tip). 

Bonus: Wij doen tijdelijk een gratis controle van jouw website

[et_bloom_inline optin_id="optin_5"]

Dit vind je misschien ook interessant…