10 tips om gratis meer bezoekers naar je website te krijgen

Geschreven door Webdesignvoorzelfstandigen

10 tips om gratis meer bezoekers naar je website te krijgen

In een eerdere blogpost hebben we toegelicht hoe belangrijk het is om het aantal bezoekers naar je website te verhogen.

In de hedendaagse online omgeving is het echter niet eenvoudig om meer bezoekers te krijgen omdat er een groot aanbod is voor potentiele klanten.

Volg daarom onderstaande 10 tips om gratis en jouw aantal bezoekers de hoogte in te jagen! 

Tip 1: Definieer je doelpubliek

Je prachtige nieuwe website of webshop is niet nuttig indien het jouw klanten niet aantrekt. Sterk online ondernemers beginnen daarom altijd met het begrijpen van hun doelgroep.

“Sterke online ondernemers beginnen daarom altijd met het begrijpen van hun doelgroep”

Neem daarom de tijd om uit te schrijven wie je klanten zijn, waar ze zich mee bezig houden, welke andere sites ze bezoeken, wat ze interesseert, welke hobby’s ze hebben etc.

Van zodra je deze informatie hebt, kan je doelgericht te werk gaan met de volgende tips.

Tip 2: Gebruik sociale media

Het gebruik van social media op de juiste manier creëert niet alleen bewustwording van je onderneming bij het brede publiek. Het is in feite mond-aan-mond reclame op steroïden en een must voor elke modern bedrijf.

Denk na welke sociale media jouw doelgroep het meest gebruikt en waar ze het meest actief op zijn. Dit is vaak afhankelijk van jouw sector, de leeftijd van je doelpubliek en hun interesses. Indien je twijfelt over welke kanalen het best bij jouw onderneming past, kan je hier meer informatie vinden over de eigenschappen per kanaal.

 

Tip 3: Gebruik pakkende titels

80% van alle blogposts of pagina’s wordt nooit geopend door een lezer. Een pakkende titel zorgt ervoor dat jouw website of blogpost bij de 20% zit die wél geopend wordt!

Een pakkende titel zorgt ervoor dat jouw website of blogpost bij de 20% zit die wél geopend wordt!

Ga alvast van start met de 10 tips uit dit artikel:

#1: Wees specifiek met wat je wil zeggen:

  • Slecht voorbeeld: ‘Het mobiele monster’
  • Goed voorbeeld: ‘De telefoon is een gevaar voor de gezondheid’

#2: Gebruik een lijstje met getallen

  • Slecht voorbeeld: ‘De mobiele telefoon is gevaarlijkr’
  • Goed voorbeeld: ‘5 gevaren van de mobiele telefoon’

#3: Doe een aantrekkelijke belofte:

  • Slecht voorbeeld: ‘Aan de slag met beweging’
  • Goed voorbeeld: ‘Verlies 5 kg in één week’

#4: Maak het eenvoudig:

  • Slecht voorbeeld: ‘Tips om meer te sporten’
  • Goed voorbeeld: ’10 eenvoudige tips om in beweging te blijven’

#5: Hoe, wat en waarom werkt altijd!

  • Slecht voorbeeld: ‘Een pakkende titel schrijven’
  • Goed voorbeeld: ‘Hoe schrijf je een pakkende titel?’

#6: Liever stellend dan vragend:

  • Slecht voorbeeld: ‘Wil je snel rijk worden?’
  • Goed voorbeeld: ‘5 tips om snel rijk te worden’

#7: Maak je titel niet te lang

  • Slecht voorbeeld: ‘Een analyse van gewichtsverlies door middel van sport te gebruiken’
  • Goed voorbeeld: ‘5 eenvoudige tips om gewicht te verliezen’

#8: Prikkelende uitspraken trekken de aandacht

  • Slecht voorbeeld: ‘Dingen die je moet vermijden bij het schrijven van een titel’
  • Goed voorbeeld: ‘5 manieren om je lezers weg te jagen’

#9: Vergeet Google niet (en belang van keywords)

  • Slecht voorbeeld: ’10 tips voor het schrijven van een pakkende titel’
  • Goed voorbeeld: ’10 tips voor een pakkende titel’

#10: Wissel bovenstaande tips regelmatig af!

Tip 4: Basiselementen van je website goed zetten

Als ondernemer die technisch is aangelegd kan je zelf een website bouwen met tools zoals bijvoorbeeld wix.com. Hoewel je met deze tools goedkoop een website kan bouwen, ontbreken vaak enkele essentiële bouwblokken om online gevonden te worden. Laat daarom altijd je website maken of nakijken door iemand die rekening houdt met:

  • Snelle laadtijden
  • Ontwerp voor gsm, tablet en/of smartphone
  • Correct gebruik van html tags (headers, metatags, links etc)
  • Duidelijke links en knoppen
  • Leesbare menustructuur
  • Sitemaps
  • Etc

Dit zijn elementen die onmisbaar zijn om te presteren in Google en om meer bezoekers te krijgen.

Tip 5: Gebruik de juiste sleutelwoorden in je tekst en titels

Een van de belangrijkste elementen om meer bezoekers te krijgen is je online vindbaarheid te verbeteren. Hiervoor is het gebruik van de juiste inhoud en sleutelwoorden belangrijk.

Er zijn twee snelle en eenvoudige manieren om te weten welke sleutelwoorden belangrijk zijn:

  • Ga naar ubersuggest, typ de domeinnaam van je concurrenten in en kies Dutch/Belgium. De tool geeft vervolgens aan welke sleutelwoorden zij gebruiken en hoe moeilijk het is om hiermee te concurreren.
  • Anderzijds kan je ook op ubersuggest enkele relevante sleutelwoorden ingeven en kijken op welke andere gerelateerde woorden gezocht wordt.

 Wil je dit liever niet zelf doen, neem dan gerust contact op met onze experts.

Tip 6: Maak een profiel op Google Mijn Bedrijf

Een eigen profiel op Google Mijn Bedrijf is een absolute must voor elke ondernemer. In dit artikel leggen we uitgebreid het belang van Google Mijn Bedrijf uit en helpen we je om stap voor stap aan de slag te gaan. 

[et_bloom_inline optin_id="optin_3"]

Tip 7: Schrijf een blog met inhoud die je doelgroep oprecht wilt lezen

Je begint met het identficeren van je doelpubliek. Zodra je dit duidelijk hebt omkadert, weet je de interesses van deze mensen. Link hieraan de sleutelwoorden die relevant zijn en schrijf een blog over deze inhoud. Wees creatief! Het moet niet altijd informatief te zijn, maar kan ook grappig of interessant zijn.

Tip 8: Laat andere websites naar jouw site doorverwijzen

Om hoog te scoren op Google is het essentieel dat andere websites naar jouw site doorverwijzen. Dit toont immers expertise in een bepaald domein, waardoor jouw site naar boven komt in de zoekresultaten.

Vaak krijgen we de vraag hoe je dit moet doen. In een volgend artikel gaan we hier in detail op in.

In afwachting kan je alvast hier terecht.

Tip 9: Interview influencers binnen jouw sector

Een andere goede manier om bezoekers naar je website te trekken is een interview te doen met een influencer uit jouw sector. Vaak zal deze influencer op zijn sociale media naar het interview verwijzen met een link en zijn of haar volgers naar je website trekken.

Om dit te doen adviseren we om een lijstje te maken van 10 invloedrijke mensen voor jouw doelpubliek. Stuur een vriendelijke e-mail naar deze mensen met de vraag of je een interview mag inplannen, om te delen met jouw klanten en/of volgers.

Ook grote firma’s en leveranciers kunnen een mogelijk bron van bezoekers zijn, dus denk zo ruim mogelijk bij het opmaken van je lijst met mogelijke kandidaten!

Tip 10: De 5 dingen die je zeker niet mag doen!

Tot slot zijn er ook enkele zaken die je zeker niet mag doen, omdat ze de bezoekers wegjagen van je website.

  • Trage laadtijden: als het te lang duurt voor je website zichtbaar is, klikken veel mensen al weg.
  • Gewenste info niet gevonden: Als het niet meteen duidelijk is welke waarde je website kan bieden, zijn je bezoekers al snel weg.
  • Saaie titels: Titels die niet in het oog springen worden niet vaak aangeklikt.
  • Gebrek aan structuur en afbeeldingen: Bezoekers verwachten afbeeldingen, titels en menu’s om eenvoudig en snel de informatie te vinden die ze zochten.
  • Gebrek aan affiniteit met je doelpubliek: zorg ervoor dat het taalgebruik en het ontwerp van je website in lijn is met de omgeving, waarden en context van je doelpubliek

Bonus: Wij doen tijdelijk een gratis controle van jouw website

[et_bloom_inline optin_id="optin_5"]

Dit vind je misschien ook interessant…