Google Mijn Bedrijf: gratis en onmisbaar voor elke onderneming

Geschreven door Webdesignvoorzelfstandigen

Google mijn bedrijf: gratis en onmisbaar voor elke onderneming

In onze vorige blogpost hebben we de geheime formule uitgelegd die jouw onderneming gegarandeerd doet groeien.

Een cruciale factor in deze formule is het verhogen van het aantal bezoekers op je website. Om dit te verwezenlijken is Google Mijn Bedrijf onmisbaar geworden voor elke onderneming.

Hieronder lichten we toe wat Google Mijn Bedrijf juist is en waarom het belangrijk is voor jouw onderneming. Lees verder en ga zelf aan de slag, of vraag aan ons team om je een handje te helpen.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Stel dat je op zoek bent naar een kapper in Mechelen. Je typt dit in op Google en ziet meteen een kaartje met een overzicht van de kappers in de buurt van Mechelen.

Bovendien staat er bij elke onderneming een beoordeling, het adres, de openingsuren, een telefoonnummer en de link naar hun website. Handig, toch?

Dat is de kracht van Google Mjin Bedrijf: alle informatie van de relevantste ondernemingen bij elkaar gegroepeerd, bovenaan de zoekresultaten. Kortom, gegarandeerd nieuwe klanten!

 

Dat is de kracht van Google Mjin Bedrijf: alle informatie van de relevantste ondernemingen bij elkaar gegroepeerd, bovenaan de zoekresultaten. Kortom, gegarandeerd nieuwe klanten! 

Met Google Mijn Bedrijf kan je niet alleen een gratis vermelding krijgen op Google, maar kan je ook beheren hoe je onderneming wordt weergegeven.

Enkele mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf zijn:

  • Reviews laten plaatsen door klanten
  • Belangrijke informatie weergeven zoals openingsuren, telefoonnummer, adres en meer
  • Producten, evenementen of nieuws promoten
  • Foto’s toevoegen
  • Link plaatsen naar je website
  • Etc…

Waarom een Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken?

Sommige mensen vragen zich af waarom ze de moeite zouden doen om een Google Mijn Bedrijf profiel aan te maken. Alle informatie is beschikbaar op hun website en ze vragen zich af wat de meerwaarde is.

We kunnen niet voldoende benadrukken hoe belangrijk Google Mijn Bedrijf is voor lokale ondernemingen. Indien je een winkel hebt of diensten aanbiedt is er niets belangrijker dan bezoekers trekken naar jouw onderneming.

1) Aantrekken van klanten en bezoekers

Wist je dat 46% van alle zoekopdrachten in Google lokale informatie opvragen (“bakkerij in turnhout”, “schoenwinkel in antwerpen” etc)? Bovendien bezoekt 53% van deze mensen de gevonden onderneming binnen de 48 uur.

Dit is enorm belangrijk, want indien je dus geen profiel hebt in Google Mijn Bedrijf loop je dus mogelijk 50% van de klanten mis! Dit zijn mensen die zoeken naar jouw producten of diensten, maar je niet kunnen vinden omdat je niet bovenaan staat tussen jouw concurrenten. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf is dus een belangrijke stap om meer bezoekers naar je website te krijgen.

Indien je geen profiel hebt in Google Mijn Bedrijf loop je mogelijk 50% van de klanten mis!

2) Verhogen van je reputatie

Een eenvoudige manier om klanten te tonen dat jouw onderneming kwaliteit levert is door gebruik te maken van Google Reviews. Klanten kunnen hun beoordeling achterlaten en mogelijke bezoekers zien meteen hoe je beoordeeld werd.

Bij 72% van de aankopen hebben reviews invloed. Een goede review-strategie is dus belangrijk om het verschil te maken versus je concurrenten en kan onmiddellijk nieuwe klanten aantrekken.

3) Informatie delen

Sommige mensen willen snel geholpen zijn en hebben geen tijd om de website van je onderneming te bekijken om uit te zoeken wat het adres is. Hier kan Google Mijn Bedrijf bij helpen. Alle relevante informatie is in één oogopslag beschikbaar, waardoor de klant meteen contact kan opnemen of je onderneming kan bezoeken.

    Hoe maak je zelf een profiel aan bij Google Mijn Bedrijf?

    [et_bloom_inline optin_id="optin_3"]

    Stap 1: Profiel aanmaken

    • Ga naar https://www.google.com/business/ en klik op ‘Nu beheren’.
    • Log in met je e-mail adres.
    • Zoek naar je onderneming. Voor nieuwe ondernemingen kan je klikken op ‘Je bedrijf aan Google toevoegen’.
    • Selecteer de meest relevante categorie van jouw bedrijf
    • Geef de locatie op. Indien je geen fysieke locatie hebt, kan je deze stap overslagen.
    • Vul in welke gebieden jij bedient. Dit is optioneel en moet niet ingevuld worden indien hier geen beperkingen op zijn.
    • Geef de regio op van je vestiging
    • Vul de contactgegevens in
    • Klik op ‘ja’ als ze vragen of je updates of aanbevelingen voor je bedrijf wilt ontvangen

       

      Stap 2: Verificatie aanvragen

      Geef het adres op waar je bereikbaar bent in functie van je onderneming. Vervolgens kan je kiezen op welke manier je de verificatie wil vervolledigen.

      De meeste bedrijven hebben de mogelijkheid om per post te verifiëren. In dat geval wordt er binnen de 15 dagen een briefkaart gestuurd naar het opgegeven adres met een unieke code. Deze code heb je nodig om de verificatie af te ronden.

      Soms zijn er andere opties beschikbaar, zoals telefonisch per sms of e-mail. Deze mogelijkheden kan je ook kiezen. Volg gewoon de opgegeven stappen en het is zo gedaan.

      Stap 3: Verificatie vervolledigen

      Van zodra je jouw briefkaart hebt ontvangen, ga dan naar google.com/business en log in. Kies bovenaan ‘locatie verifiëren’ en typ de unieke cijfercode in die je ontvangen hebt.

      Proficiat! Je bedrijf wordt vanaf nu geindexeerd door Google en je kan alle info over jouw bedrijf invullen en bewerken, reageren op reviews, foto’s plaatsen, producten toevoegen enz.

      Stap 4: Je vermelding voltooien

      Zorg ervoor dat potentiële klanten alle informatie kunnen zien over jouw bedrijf. Naast adres, telefoonnummer, openingsuren en de link naar jouw website kan je foto’s toevoegen, producten oplijsten, video’s plaatsen en reviews beheren.

      Log hiervoor in op je profiel en volg de stappen in het vak ‘je vermelding voltooien’.

      Stap 5: Reviews vragen en beantwoorden

      Om de reputatie van je onderneming te versterken is het belangrijk om klanten te vragen om reviews.

      [et_bloom_locked optin_id="optin_4"] Download hier onze 10 tips om meer Google Reviews te krijgen. [/et_bloom_locked]

      Bovendien moet je de tijd nemen om zowel positieve als negatieve reviews te beantwoorden. Positieve reviews zullen je onderneming in een goed daglicht zetten, maar ook negatieve reviews zijn een opportuniteit om te tonen aan je klanten hoe je alles in het werkt stelt om ontevreden klanten een oplossing aan te bieden.

      Ook negatieve reviews zijn een opportuniteit om te tonen aan je klanten hoe je alles in het werkt stelt om ontevreden klanten een oplossing aan te bieden.

      Hier alvast 5 tips hoe je moet omgaan met negatieve reviews:

      • Bekijk en evalueer de feedback
      • Bevestig dat de review authentiek is
      • Reageer snel
      • Toon empathie en los het probleem op
      • Informeer klanten dat ze hun review score kunnen aanpassen nadat het probleem werd opgelost

      Geen tijd of weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Neem contact op en onze experts staan klaar om u te helplen! 

      Hoe wij jouw onderneming kunnen helpen bij Google Mijn Bedrijf

      Gratis hulp bij Google Mijn Bedrijf als u een website laat maken

      Als u bij ons een website laat maken, zorgen wij gratis voor een profiel op Google Mijn Bedrijf. Bovendien helpen we je bij de instellingen en zorgen we ervoor dat je listing op Google er perfect uit ziet!

      Professionele opmaak en beheer van uw profiel

      Voor bedrijven en ondernemingen die graag de opmaak en beheer van hun profiel op Google Mijn Bedrijf uitbesteden kan je bij ons terecht.

      Ons team aan experts maakt jouw profiel op, zorgt dat alles juist staat en kan zelfs reviews opvolgen zodat de reputatie van uw onderneming een boost krijgt.

      Aarzel niet en neem vrijblijvend contact op!

       

      Dit vind je misschien ook interessant…