De geheime formule die jouw website of webshop gegarandeerd doet groeien

Geschreven door Webdesignvoorzelfstandigen

De geheime formule die jouw website of webshop gegarandeerd doet groeien

Er komt veel kijken bij het beheer en de opmaak van jouw website of webshop. Dit is geldig voor iedereen, of je nu diensten of producten verkoopt, informatie wil delen of simpelweg je verhaal wil vertellen.

Veel mensen geraken al snel verloren in een web van allerlei elementen (zoals de layout van de website, de lettertypes, de inhoud, het ontwerp en de kleuren etc), maar verliezen de belangrijkste zaken uit het oog.

Veel mensen geraken al snel verloren in een web van allerlei elementen, maar verliezen de belangrijkste zaken uit het oog.

Daarom gaan we in dit artikel ‘back to basics’ met de geheime formule die jouw website meteen succesvol maakt en gegarandeerd doet groeien! 

Wat bepaalt de omzet van je website of webshop?

Het hoofddoel van elke onderneming is om omzet en winst te genereren. Voor jouw website wil dit zeggen dat je meer bezoekers, meer conversie en meer omzet per transactie moet krijgen.

De magische formule die jouw website gegarandeerd doet groeien:

Je berekent je omzet door het aantal bezoekers per maand te vermenigvuldigen met het percentage van deze mensen die overgaat tot een aankoop of een afspraak (dit noemen ze conversie). Dit vermenigvuldig je tot slot met het gemiddeld bedrag dat je klanten spenderen.

Dit zijn de enige variabelen die je kan wijzigen om je omzet te verhogen. De sleutel is het verhogen van het aantal unieke bezoekers, de conversie verbeteren (= je bezoekers omzetten in klanten) en de gemiddelde omzet per transactie maximaliseren.

Bereken met deze handige tool meteen hoeveel omzet jij kan genereren op jouw website:

Laten we deze formule verder bestuderen, zodat de impact van elk element volledig duidelijk is en je meteen aan de slag kan om jouw omzet te doen stijgen!

Aantal unieke bezoekers

Wat is de definitie van een unieke bezoeker?

Een unieke bezoeker is iemand die je website voor het eerst bezoekt. Hulpmiddelen zoals Google Analytics gebruiken het ip adres en de cookies van bezoekers op je website om te bepalen of di teen unieke bezoeker is.

Van zodra iemand op je webshop, website of blog komt gaan deze tools aan de slag en houden ze het gedrag bij van deze persoon.

Unieke bezoekers analyseren met behulp van Google Analytics

Indien nog niet het geval, neem contact op met je webdesign bureau en vraag hen om Google analytics te installeren op jouw website. Indien je handig bent met computers of je website zelf hebt gemaakt kan je dit stappenplan volgen.

Vervolgens ga je als volgt te werk:

  • Ga naar Google Analytics
  • Klik links op ‘Audience’ en vervolgens op ‘Overview’
  • Kies de tijdsperiode die je wenst bovenaan

Hier zie je meteen het aantal bezoekers en aantal unieke bezoekers en als je naar beneden gaat zie je ook waar ze vandaan komen en hoe ze op jouw website zijn terecht gekomen.

Hoe kan ik het aantal unieke bezoekers verhogen?

De komende periode publiceren we frequent tips die onmiddellijk het aantal bezoekers op jouw website zullen verhogen. We leggen je stap voor stap uit hoe je je website moet ontwerpen in functie van je doelpubliek, hoe je facebook op een correcte manier gebruikt en het belang van e-mail marketing en blogging.

Conversie

Wat is de definitie van conversie of conversieratio?

Conversie wordt gedefinieerd als het percentage van jouw bezoekers dat tot een gewenste actie overgaat. Deze actie is meestal een aankoop, reservatie of bestelling, maar kan ook een afspraak maken of contact opnemen zijn.

Indien er hypothetisch dus 100 mensen jouw website bezoeken en 5 ervan gaan over tot de gewenste transactie, dan spreken we van 5% conversie. Daarom is conversie een goede maatstaf voor hoe goed een website of webshop gemaakt is en kan een grote invloed hebben op je omzet.

Hoe meet ik mijn huidige conversie op de juiste manier?

Indien nog niet het geval, neem contact op met je webdesign bureau en vraag hen om Google analytics te installeren op jouw website. Indien je handig bent met computers of je website zelf hebt gemaakt kan je dit stappenplan volgen.

Vervolgens moet je aangeven aan Google Analytics wat jouw gewenste transactie is. Dit kan het afwerken van een bestelling zijn, het drukken van een bepaalde knop, het bezoeken van een bepaalde pagina etc. Vraag hierbij je webdesigner om hulp. Indien je graag zelf aan de slag gaat vind je hier stap voor stap instructies.

Van zodra dit is gedaan, houdt Google bij welke personen al dan niet overgaan tot de ingestelde transactie en die kan je terugvinden in je account.

Conversie in Google Analytics bekijken en op een juiste manier interpreteren

Om je conversie te bekijken in Google Analytics:

  • Ga naar Google Analytics
  • Klik links op ‘Conversion’ / ‘Goals’ / ‘Overview’
  • Kies de tijdsperiode die je wenst bovenaan

Let op: conversie wordt Google Analytics berekend door aantal keren dat de transactie werd uitgevoerd gedeeld door het totaal aantal sessies. Dit zegt niet heel veel aangezien het aantal sessies op zichzelf irrelevant zijn voor je omzet.

Bereken zelf dus de juiste conversieratio door het aantal gewenste trancties te delen door het aantal unieke bezoekers.

    Hoe kan ik de conversie op mijn website verhogen?

    De komende weken publiceren we eenvoudige tips om de conversie op jouw website te verhogen. We leggen je stap voor stap uit hoe je je website kan optimalieren en praktische zaken kan toepassen die onmiddellijk resultaat opleveren. Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

    Hierbij alvast enkele tips om conversie te doen stijgen:

    • Laat je website maken door een professional
    • Maak het registratie-, boeking-, of afrekenproces zo eenvoudig mogelijk
    • Gebruik getuigenissen van bestaande klanten
    • Plaats video en foto’s op de site om het menselijk aspect te verhogen
    • Onderzoek de verwachtingen van je klant en overtref ze
    • Gebruik gestructureerde experimenten om te weten welke layouts het beste werken

    Gemiddelde omzet per transactie

    Wat is de definitie van gemiddelde omzet per transactie?

    De gemiddelde omzet per transactie is de gemiddelde waarde dat elke klant spendeert bij een bestelling, afspraak of reservatie.

    Hoe meet ik mijn gemiddelde omzet per klant?

    Stel dat je dus 50 reservaties hebt gekregen via de website en je omzet 1000 euro is, dan is de gemiddelde omzet per transactie 20 euro.

    Hoe kan ik de gemiddelde omzet per transactie  op mijn website verhogen?

    Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang de komende weken een stap voor stap handleiding om je gemiddelde omzet per transactie omhoog te krijgen.

    Kan je toch niet wachten, hierbij alvast wat inspiratie:

    • Cross-selling: Bij aankoop van een product, de klant meteen adviseren om een tweede (vaak bijpassend) product te kopen. “Wilt u geen inktpatroon bij aankoop van de printer die u net besteld heeft?”
    • Upselling: De klant adviseren om toch voor een iets duurder product te gaan, al dan niet met een karting. “Upgrade uw ticket van klasse B naar klasse A voor maar 10€ meer”.
    • Volume kortingen: Korting geven indien de klant een bepaald volume aankoopt. “Deze stoel kost 50€, maar indien u er 4 of meer koopt geniet u van 25% karting”.
    • Gratis verzending vanaf een minimumbedrag. “Koop nog voor 12€ meer en u krijgt gratis verzending”.
    • Kortingsbonnen bij volgende aankoop: Beloon de klant voor zijn aankoop met een karting op zijn volgende bezoek. “Spendeer 50€ en krijg 5€ korting voor uw volgende aankoop”.
    • Niet tevreden geld terug garantie: Beloof de klant dat hij geen spijt zal hebben van zijn aankoop en hij zal sneller geneigd zijn tot aankoop over te gaan.

     

    Conclusie

    Nu je de magische formule kent en alle elementen volledig begrijpt, is het tijd om over te gaan tot actie.

    De tips over de komende weken gaan je stap voor stap uitleggen hoe je het bovenstaande tot leven kan brengen op jouw website en je omzet meteen ziet groeien. Aarzel dus niet en schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Meer tips?

    Schrijf je in op onze nieuwsbrief

    Dit vind je misschien ook interessant…